صفر تا صد ثبت علامت تجاری ، برند ، لوگو ، مارک
عنصر کلیدی معرف یک کالا و یا خدمات، برند آن است که می تواند منحصر به فرد باشد. هر چقدر علامت تجاری مبتکرانه و خلاقانه تر باشد خریدار را بیشتر به خود جذب می کند. یکی از قدیمی ترین تعاریف علائم تجاری توسط انجمن بازاریابی آمریکا (AMA) در سال 1960 ارائه گردیده است. این تعریف بر اهمیت برند و علامت های به کار رفته در یک مارک تجاری به عنوان مبنایی برای تمیز آن برند تجاری از برند های دیگر تاکید می کند. بنا بر تعریف انجمن بازاریابی آمریکا علامت تجاری عبارت است از: یک اسم، علامت، نماد یا طرح، یا ترکیبی از آن ها به منظور شناسایی کالاها و خدمات ارائه شده توسط یک فروشنده یا گروهی از فروشندگان و تمیز دادن آن ها از محصولات رقبا.
- صفات مشخصه برند
صفات مشخصه برند تجاری، دارا بودن اصالت و تازگی است و این دو حاصل نمی شود مگر با ابتکار. با این حال استعمال یک علامت تجاری برای کالاهای غیر مشابه اشکال ندارد. چنانکه محصولات متعدد یک بازرگان می تواند دارای یک علامت باشد و دیگری نمی تواند در کالای مشابه علامت ثبت شده وی را بکار برد.
اصالت به این معنی است که اختصاصی باشد و علامت استعمال شده از طرف دیگری در کالای مشابه نباشد.
تازگی عبارت از این است که علامت ثبت شده به جهت تغییرات حاصله در آن از علامت سابق کاملاَ مشخص و متمایز باشد.