استراتژی‌های موثر برای افزایش نفوذ در بین مخاطبان هدف

استراتژی‌های متنوع و زیادی برای نفوذ در مخاطبان‌ هدف اینستاگرام شما وجود دارد. در این بخش، مهم‌ترینِ این استراتژی‌ها را برای شما گردآوری کرده‌ایم.

قدم اول: پیداکردن مخاطب هدف

حتی اگر وقت زیادی روی تولید محتوای باکیفیت و جذاب برای صفحهٔ اینستاگرام‌تان گذاشته باشید، تا زمانی که نتوانید با مخاطب هدف‌تان ارتباط برقرار کنید، تقریباً کاری نکرده‌اید!

پیداکردن مخاطب هدف در اینستاگرام راه‌هایی را به شما نشان می‌دهد و از رفتن به بیراهه‌هایی شما را بازمی‌دارد که فکرش را هم نمی‌کردید. 

مخاطب هدف شما افرادی هستند که محصول یا محتوای شما نیاز آن‌ها را برطرف خواهد کرد. در اینستاگرام، این دسته از افراد در مرحلهٔ اول جذب صفحهٔ شما می‌شوند و اگر شما را فالو کنند، مشتری‌های بالقوهٔ شما خواهند بود.

شما همان‌طور که با دوست قدیمی ۱۵ ساله‌تان – که از تمام رازهای سیاه همدیگر خبر دارید – حرف می‌زنید، با پدربزرگ مهربان‌تان صحبت می‌کنید؟ معلوم است که نه!

شما محتواهای متفاوتی را با هر یک از این افراد به اشتراک می‌گذارید. حتی ممکن است یک محتوای ثابت را در دو قالب مختلف به دوست صمیمی و پدربزرگ‌تان بگویید. 

این یعنی شما ویژگی‌های مخاطب هدف‌تان را کشف کرده‌اید و برایتان یک اصل ثابت‌شده است که نمی‌توانید با این دو نفر، به یک‌شکل صحبت کنید.

بگذارید روراست بگویم: شما باید بتوانید مخاطبان هدف‌تان را در اینستاگرام مانند دوست صمیمی‌تان و پدربزرگ مهربان‌تان بشناسید. البته نیازی نیست از همهٔ رازهای مگوی آن‌ها خبر داشته باشید! اما باید بدانید که چه نوع محتوایی به مذاق آن‌ها بیشتر خوش می‌آید.

پس باید جواب این سؤال‌ها را بدانید:

  • مخاطب کدام محتواهای من را بیشتر پسندیده است؟
  • مخاطب با کدام محتوای من تعامل بیشتری داشته است؟
  • مخاطب در چه زمان‌هایی آنلاین است تا محتواهای پیج من را ببیند؟
  • مخاطب من چه جنسیت و ردهٔ سنی‌ای دارد؟

و …

با دانستن جواب این سؤال‌ها می‌توانید متوجه شوید که آیا استراتژی محتوایی شما در مسیر درستی قرار دارد یا نه. اگر ردهٔ سنی، جنسیت و دیگر ویژگی‌های مخاطبان شما با آنچه در ذهن داشتید همخوانی داشته باشد، بنابراین همین مسیر را ادامه دهید.

در غیر این صورت، می‌توانید روی استراتژی محتوایی‌تان تجدیدنظر کنید.

در مقالهٔ «چگونه مخاطب هدف را در اینستاگرام پیدا کنیم؟» بیشتر در این‌باره توضیح دادیم و راه‌های انجام این کار را برایتان گفتیم. اما بعد از اینکه آن‌ها را پیدا کردید، چگونه باید در آن‌ها نفوذ کنید؟

قدم دوم: جذب مخاطب به پیج اینستاگرام

«محتوای پیج شما باید به‌ درد مخاطب بخورد.»

این جملهٔ ساده، تا کیلومترها مسیر جذب فالوور را برای شما روشن می‌کند. وقتی بدانید مخاطب چه ویژگی‌هایی دارد و چه محتواهایی را می‌پسندد، بر همان اساس می‌توانید استراتژی‌تان را بچینید و افراد بیشتری را به صفحه‌ٔتان جذب کنید.

اگر مخاطب، پست‌هایی را می‌پسندد که کمتر جایی در استراتژی محتوایی شما دارند، مسیرتان را عوض کنید و این پست‌ها را بیشتر در برنامه‌تان بگنجانید.

اما موضوع به این سادگی‌ها هم ختم به خیر نمی‌شود. شما به ابزارها و تکنیک هایی هم نیاز دارید که میزان رشد پیج‌تان را با آن اندازه‌گیری کنید. در ادامه چند تا از بهترین ابزارها و تکنیک‌ها را معرفی می‌کنیم. 

ابزارها و تکنیک‌هایی برای رشد پیج اینستاگرام

بگذارید کمی جزئی‌تر شویم و ابزارها و تکنیک‌هایی را برای رشد پیج اینستاگرام‌تان معرفی کنیم. از ساده‌ترین و دم‌دستی‌ترین ابزار شروع می‌کنیم:

Instagram Insights

همان‌طور که گفتیم، کشف ویژگی‌های مخاطب هدف اهمیت زیادی در تعیین استراتژی محتوایی شما دارد. Instagram Insights ابزاری است که در خود اینستاگرام قرار دارد و اطلاعاتی مثل:

  • ریچ (Reach) فالوورها
  • ردهٔ سنی فالوورها
  • محل زندگی فالوورها
  • میزان فعالیت فالوورها در اینستاگرام
  • رشد پیج شما
  • میزان تعاملات فالوورها با پیج شما

را در اختیار شما قرار می‌دهد.