نمایشگاههای تجاری یکی از بهترین و اعجاب برانگیزترین فرصتها برای کسبوکارها بهمنظور برقراری تماسها ، برقراری ارتباطات جدید،کسب مشتریان تازه و یافتن ایدههای نوآورانه است و به منظور برقراری تماس چهرهبهچهره با بسیاری از مشتریان بالقوه در مدتی کوتاه و با صرف هزینهی مناسب طراحی شدهاند.
بر اساس امار مندرج از سوی کمیته برگزاری نمایشگاههای تجاری آمریکا، تنها در سال 1994، در این کشور بیش از 4300 نمایشگاه تجاری برپا شد و حدود 85 میلیون بازدیدکننده از سرتاسر جهان از آنها دیدن کردند. متخصصین معتقدند که نمایشگاههای تجاری تاثیر چشمگیری بر سودآوری شرکتها دارند.
براساس آمار کمیتهی برگزاری نمایشگاهها، 44 درصد از شرکتهایی که در نمایشگاههای تخصصی کالاها و خدمات تجاری حضور می یابند،کمتر از 50 نفر کارمند دارند. شرکتهایی که در حضور نمایشگاههایی خلاقانه و متمایز، متخصص شدهاند، بدون توجه به اندازه شرکت یا تعداد کارکنان خود، بهترین استفاده را از این فرصت خواهند برد. درحالیکه شرکتهایی بیتجربه هرقدر که بزرگ و معتبر باشند با حضور در نمایشگاهها ،سرمایههای خود را دور میریزند و باصرف ساعات بی ثمر حضور خود در نمایشگاه بهجای استفاده از این فرصت به زیان خود عمل میکنند.
نمایشگاه ها عمدتا به دو نوع تقسیم می شوند:
نمایشگاه کالاها و خدمات تجاری
نمایشگاه کالاها و خدمات مصرفی
نوع نمایشگاهی که در آن شرکتی حضور مییابد برپایه هدفها و استراتژیهای سازمانی تعیین میشود.
برخی از اصلیترین دلایل حضور در نمایشگاهها عبارتند از:
• افزایش سطح فروش لحظهای در فضای نمایشگاهها
• افزایش سطح سفارشات خرید مشتریان
• ارتقای تصویر ذهنی مشتریان از شرکت و پدیدار ساختن نامونشان تجاری در مقابل نگاه مشتریان
• هدفگذاری بر مخاطبان خاص
• تثبیت حضور شرکت در عرصه بازار
• بهبود کارایی و اثربخشی فعالیتهای بازاریابی
• رویارویی مستقیم با مشتریان ،رقبا و تامینکنندگان
• جلب مشتریان جدید و بالقوه
• معرفی کالاها و خدمات جدید شرکت
• نشاندادن محصول جدید به شیوهای که از سایر کانالهای بازاریابی امکان پذیر نیست
• جذب و استخدام توزیع کنندگان و فروشندگان
• آموزش به مخاطبان هدف شرکت