انواع رشد کسب‌وکار

به عنوان صاحب کسب‌وکار، حتما می‌دانید که راه‌های موفقیت در کسب‌وکار و مسیرهای رسیدن به رشد کسب‌وکار، بسیار متنوع هستند. انواع رشد کسب‌وکار عبارت است از:
 

رشد ارگانیک

با رشد ارگانیک، شرکت از طریق فعالیت‌های خودش و با استفاده از منابع داخلی‌اش گسترش می‌یابد. در اینجا لازم نیست به دنبال منابع خارجی برای تسریع رشد بگردد.
 

رشد استراتژیک

رشد استراتژیک شامل فعالیت‌هایی می‌شود که به رشد بلندمدت کسب‌وکار کمک می‌کنند. ارائه یک محصول جدید یا توسعه یک استراتژی جدید بازار برای هدف قرار دادن یک مخاطب جدید، از جمله فعالیت‌های رشد استراتژیک هستند. بر خلاف رشد ارگانیک، این فعالیت‌ها به منابع و بودجه قابل توجهی نیاز دارند.
 

رشد داخلی

استراتژی رشد داخلی به دنبال بهینه‌سازی فرآیندهای داخلی کسب‌وکار است تا درآمدش را افزایش دهد. همانند رشد ارگانیک، در این استراتژی هم شرکت‌ها از منابع داخلی خودشان استفاده می‌کنند. استراتژی رشد داخلی تماما درباره استفاده از منابع موجود به بهترین شکل ممکن است.
 

ادغام، شراکت، اکتساب

این نوع رشد، اگرچه ریسک بالاتری نسبت به سایر انواع رشد کسب‌وکار دارد، اما می‌تواند با نتایج درخشانی همراه باشد. یک ادغام، شراکت یا اکتساب که به خوبی اجرا شود، می‌تواند به کسب‌وکار کمک کند وارد بازارهای جدید شود. همچنین می‌توانید پایگاه مشتریان خود را گسترش داده و یا محصولات و خدمات خود را افزایش دهید.

 

فاکتورهای رشد کسب و کار: تعالی در کسب و کار

بیایید برخی از مهم‌ترین عوامل رشد کسب‌وکار را با هم بررسی کنیم.
 

1. یک قیف فروش بسازید

پیش از همه و اولین راه برای رشد سریع کسب و کار، ساختن یک قیف فروش است. قیف های فروش می توانند به خودکارسازی کسب و کار شما کمک کنند. همینطور به شما کمک می کنند تا رشد کسب و‌کارتان سریع، آسان و در مقیاس باشد.
 

2. افراد مناسب را استخدام کنید

قبل از اینکه حتی بتوانید در مورد مسیر رشد شرکت خود فکر کنید، به کارمندانی باثبات نیاز دارید تا به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کنند.کریستین لانگ – مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت نرم‌افزارهای تجاری Tradeshift – می‌گوید:

 


«استخدام بهترین و مناسب‌ترین افراد، مطمئن‌ترین راه اطمینان از رشد سریع است. موفقیت در داشتن تیم قوی خلاصه می‌شود.»


 

با داشتن کارمندانی سخت‌کوش که به موفقیت شرکت شما پایبندند، کسب‌وکار شما برای ادامه رشد مجهزتر خواهد بود. علاوه بر این تفویض وظایف برای تمرکز بر کارهای مهم، زمان و انرژی شما را آزاد می‌کند و سبب می‌شود که بهترین عملکرد را داشته باشید و فرهنگ کاری مبتنی بر همکاری را پرورش دهید.

3. بر افزایش منابع درآمد تمرکز کنید

بیل ریلی – کارآفرین حوزه‌ی تعمیرات خودرو – پیشنهاد می‌کند که: «به جای تلاش برای به دست آوردن مشتریان جدید، توجه خود را به سمت مشتریان اصلی که از قبل کسب کرده‌اید، معطوف کنید. این کار را با پیاده‌سازی بازاریابی ارجاعی و برنامه‌ی وفاداری مشتری (customer loyalty program) انجام دهید، یا استراتژی‌های بازاریابی را بر اساس رفتارهای خرید قبلی مشتریان تنظیم کنید تا آن‌ها را به خرید مجدد تشویق کنید.»

 


«ما در گذشته هدف تجاری خود را بر اساس اعطای حق امتیاز پیش می‌بردیم، که به مذاق بانک‌ها خوش نمی‌آمد. پس یاد گرفتیم تأکید کنیم که بازار هدف بزرگی داریم. این امر توجه آن‌ها را جلب می‌کرد، زیرا بانکدارها کاری به آرزوهای تجاری شما ندارند و به بازگشت سرمایه‌شان اهمیت می‌دهند.»


 

 4. ریسک‌ را کاهش دهید

ریسک بخش اجتناب‌ناپذیری از راه‌اندازی و توسعه‌ی کسب‌وکار است. کنترل همه‌چیز غیرممکن است، اما راه‌های زیادی برای محدود کردن تهدیدهای داخلی و خارجی موجود بر سر راه پیشرفت شرکت وجود دارد. یکی از منابع مهمی که به شما در دستیابی به این هدف کمک می‌کند، ارائه‌دهندگان بیمه‌ی مشاغل هستند.
 

وقتی کسب‌وکار کوچکتان پیشرفت کرد، می‌توانید فضا یا تجهیزاتی اضافه کنید، محصولات یا خدمات جدیدی تولید کنید، یا فعالیت و میزان توزیع خود را افزایش دهید. مایک دی‌هتر، معاون توسعه محصول شرکت Travelers، توصیه می‌کند که سیاست خود را به صورت دوره‌ای مرور کنید تا از پوشش مناسب اطمینان حاصل کنید.

 


«وقتی سرعت رشد بالا باشد، این مرحله به راحتی فراموش می‌شود. اما شما که نمی‌خواهید وقتی بیشترین نیاز را به پوشش بیمه‌ای‌تان دارید، متوجه شوید که از مرز آن فراتر رفته‌اید.»

5. سازگار باشید

یکی از ویژگی‌های مشترک بسیاری از استارتاپ‌های موفق، توانایی تغییر جهت‌ سریع در پاسخ به تغییرات بازار است. داشتن رویکرد زیرکانه در رشد و توسعه، چه در محصول شما و چه در شرکت، به رشد سریع‌تر شما کمک می‌کند.
 

کریس کورنل، بنیان‌گذار و مدیرعامل Manhead Merchandise، می‌گوید که سازگاری، کلید گسترش پایگاه مشتریان است.


«ما در عصر شهرت اینترنتی، به دنبال گسترش افق‌های خود بودیم و می‌خواستیم از صنعت موسیقی فراتر برویم؛ پس برای انتشار محصولات جدید با افراد مشهور در فضای مجازی همکاری کردیم و توانستیم با شناسایی محبوبیت و نفوذ آن‌ها، به سطح بالاتری برسیم و مدل تجاری‌مان را از گروه‌های موسیقی بالاتر ببریم.»


 

6. بر تجربه مشتری تمرکز کنید

تصورات مشتریان می‌تواند کسب‌وکار شما را بسازد یا آن را خراب کند. اگر تجربیات و محصولات باکیفیت ارائه دهید، مشتریان به‌سرعت شما را در رسانه‌های اجتماعی ستایش می‌کنند. اگر تجربه ی مشتری را خراب کنید، آن‌ها حتی سریع‌تر به کل دنیا خواهند گفت که چه اتفاقی افتاده است. رضایت مشتریان فعلی و بالقوه، کلید رشد سریع کسب و کارها است. دی‌هتر می‌گوید:

 


مشاغل کوچک چابک‌تر هستند و اغلب بهتر می‌توانند نیازهای مشتریان خود را تشخیص داده، پیش‌بینی کنند و به آن‌ها پاسخ دهند. موفق‌ترین کسب‌وکارهای کوچک با ارائه سریع‌تر محصولات خلاقانه و خدمات جدید به بازار و توسعه و تقویت روابط بلندمدت با مشتریان، از این مزیت استفاده می‌کنند.

7. روی کسب‌ و کارتان سرمایه‌گذاری کنید

در مراحل اولیه، احتمالاً حاشیه سود بسیار کمی خواهید داشت (یا اصلاً سود ندارید)، بنابراین هر پولی که به دست می‌آورید باید مستقیماً برای رشد کسب‌وکارتان استفاده شود. لانگ می‌گوید:
 


توانایی یک استارتاپ برای سرمایه‌گذاری روی خودش به رشد سریع کسب‌وکار کمک می‌کند. در سال‌های اولیه باید تمام درآمدتان را به جریان‌های مالی شرکت روانه کنید. سرمایه‌گذاری زودهنگام و سنگین برای رشد سریع بسیار مهم است.


 

شاید وسوسه شوید که سودتان را در جیب بگذارید، اما بهتر است روی رشد کسب‌ و کار خود سرمایه‌گذاری کنید تا بعداً بتوانید از مزایای بیشتری بهره‌مند شوید. بخش‌هایی از کسب‌وکارتان را که به توجه بیشتری نیاز دارند، مشخص کنید و حمایت مالی‌تان را به آن‌ها اختصاص دهید.

 

8. آینده‌نگر باشید

وقتی حرف از مدیریت یک کسب‌وکار باشد، نمی‌توانید بی‌گدار به آب بزنید. برنامه‌ریزی مراحل بعدی – با پیش‌بینی همه سناریوهای احتمالی – بهترین راه برای ثبات و حفظ امنیت در فرایند پیشرفت کسب‌ و کارها است.
 

9. خدمات پس از فروش خود را تقویت کنید

یکی دیگر از روش‌های عالی برای توسعه کسب ‌و کار، تمرکز بر ارائه‌ی خدمات مشتریان بی‌نظیر است. وقتی فراتر از انتظارات مشتریان ظاهر شوید، شما را به دوستان، خانواده و دنبال کنندگان خود در شبکه‌های اجتماعی معرفی می‌کنند. کار سختی هم نیست، تنها به یک نرم‌افزار CRM مناسب نیاز دارید.
 

10. اهداف مشخصی را برای خود تعیین کنید.

هر کسب‌وکاری یک سری اهداف مشخص دارد که می‌خواهد به آنها برسد. اگر می‌خواهید کسب‌وکارتان رشد کند و افق‌های وسیعی داشته باشید، باید اهداف خود را به طور دقیق و واضح بیان کنید. برای این منظور باید مطمئن شوید که تمام افراد درگیر در شرکت، به خوبی می‌دانند می‌خواهید چه کار کنید و قرار است به چه چیزی برسید.
 

فاکتورهای رشد کسب و کار: چند ایده برای رونق کسب‌وکار

11. از شبکه های اجتماعی غافل نشوید

یکی دیگر از روش های رشد کسب‌ و کار ایجاد حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی (اینستاگرام، فیس بوک، توییتر و غیره) است. با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، تلاش‌های بازاریابی‌تان را گسترده‌تر می‌کنید و با مشتریان بالقوه بیشتری در تعامل قرار می‌گیرد.

12. در همایش‌ها شرکت کنید

شرکت در همایش‌ها سبب می‌شود تا با افراد همفکر خود ارتباط برقرار کنید. قطعاً بسیاری از این افراد دیدگاه‌ و بینش‌های منحصربه‌فردی دارند که می‌تواند در رشد کسب و کار به شما کمک کند. ارتباطات و روابط ایجاد شده در رویدادها معمولاً بلندمدت هستند و مزایای بسیاری را برایتان فراهم می‌کنند.

 

13. مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) را جدی بگیرید

مصرف‌کنندگان از کسانی خرید می‌کنند که می‌خواهند دنیا را به جایی بهتر تبدیل کنند. به دنبال راه‌های جلب حمایت عمومی باشید و آن‌ها را با مشتریان خود به اشتراک بگذارید. به عنوان مثال می‌توانید به تحقیقات در زمینه‌ی سرطان کمک کنید و یا از سازمان‌های خیریه‌ای که به بی‌خانمان‌ها کمک می‌کنند، حمایت کنید. راه‌های زیادی برای قبول مسئولیت اجتماعی شرکت وجود دارد. بهترین و مناسب‌ترین گزینه‌ها را پیدا کنید تا اعتبار شرکتتان را به مخاطبان خود ثابت کنید.

 

14. میزبانی رویدادهای محلی

میزبانی رویدادهای کوچک، از شرکت در رویدادها هم بهتر است. همایش‌هایی برای جمع‌آوری کمک‌های مالی و خیریه، پیشنهاد معاملات منحصربه‌فرد و یا حمایت از یک تیم ورزشی محلی، عالی‌ترین روش‌های رشد کسب‌وکار شما هستند. با ایجاد یک تجربه منحصربه‌فرد برای مشتریان، روابطتان را شخصی‌سازی‌شده می‌کنید.
 

15. درباره رقبای خود تحقیق کنید

تحقیق در مورد رقبا – اگرچه ممکن است رشد فوری به همراه نداشته باشد – یکی از مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین گام‌های راه‌اندازی کسب‌وکار است. رقبای شما چه کسانی هستند؟ چه کاری انجام می‌دهند که شما انجام نمی‌دهید؟ چگونه می‌توانید کسب‌وکار خود را از آن‌ها متمایز کنید؟

پاسخ این سؤالات به شما کمک می‌کند تا استراتژی تجاری کاربردی‌تری را شکل دهید و بخش‌های مختلف کسب‌وکارتان را که به توجه بیشتری نیاز دارند، شناسایی کنید.

16. بازاریابی درونگرا داشته باشید

بازاریابی درونگرا روشی برای رشد سازمان شما از طریق ایجاد روابط معنادار و پایدار با مصرف کنندگان، مشتریان بالقوه و فعلی است. این روش در مورد ارزش گذاری و توانمندسازی این افراد برای رسیدن به اهداف خود در هر مرحله از سفر با شما است.
ما در مقاله بازاریابی درونگرا توضیحات کاملی درباره این نوع بازاریابی داده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم آن را بخوانید.
 

فرق بین رشد کسب‌وکار و توسعه کسب‌وکار

اگرچه دو واژه رشد و توسعه معمولا به جای یکدیگر استفاده می‌شوند تا به موفقیت سازمان اشاره کنند، اما راهکارهای توسعه کسب‌وکار و رشد کسب‌وکار با هم فرق دارند و در حقیقت، تفاوت‌های اساسی بین این دو مفهوم وجود دارد. در جدول زیر، چند مورد از این تفاوت‌ها را مشاهده می‌کنید.